کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی)

کرادفاندینگ:در سال‌های اخیر کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) به‌عنوان یک مکانیسم مالی جدید بدون نیاز به روش‌های سرمایه‌گذاری سنتی پیچیده و دشوار از قبیل وام‌های بانکی پدیدار شده است.در این پدیده در حال ظهور کارآفرینان و مبتکران ، ایده‌ها و طرح‌های خلاق و نوآورانه خود در قالب یک پروژه  از طریق سیستم‌عامل‌های تامین مالی انبوه اینترنتی به تعداد زیادی از حامیان  بالقوه نمایش داده تا با سرمایه‌گذاری و تامین مالی آن‌ها، پروژه‌ها را پیاده‌سازی و اجرا نمایند.

مفهوم crowdfunding

اگر بخواهیم تعریف درست و دقیقی از این واژه برای شما ارائه بدهیم میتوان گفت این واژه از پدیده گسترده‌تری بنام جمع سپاری (Crowdsourcing) نشأت‌گرفته است که “استفاده از جمعیت برای به دست آوردن ایده‌ها، بازخوردها و پیشنهاد‌ها جهت توسعه فعالیت‌های سازمان” تعریف‌شده است.

طبقه بندی تامین مالی جمعی

طبقه‌ بندی تامین مالی جمعی  به چهار دسته اصلی زیر تقسیم می‌شود که سرمایه‌گذاران برای مشارکتشان دریافت می‌کنند.:

  1. اهدا محور
  2. پاداش محور
  3. قرض محور
  4.  سهام محور

 فرآیند تصمیم‌گیری در چارچوب تامین مالی مبتنی بر قرض و مبتنی بر سهام بسیار پیچیده است و سرمایه‌گذاران الگوهای رفتاری و مسیرهای مختلفی در این چارچوب دارند.مبتکران ایده‌های نوآورانه خود را به دور از پیچیدگی روش‌های دیگر تامین مالی و از طریق سیستم‌عامل‌های crowdfunding به حامیان ارائه می‌کنند.

چیدمان کمپین ازنظر محتوا، عکس و کلیپ‌های ویدیوی جهت معرفی محصول یا خدمت نوآورانه در حوزه‌های مختلف تکنولوژی، هنر، طراحی، موسیقی، تئاتر، فیلم و… باید به‌گونه‌ای باشد تا حامیان بالقوه و علاقه‌مند در این حوزه‌ها را به خود جلب کند تا با حمایت‌های مالی جمعی حامیان درازای دریافت پاداش، کمپین مبتکران تامین مالی شود و یک محصول یا خدمت نوآورانه جدید تولید شود.

تامین مالی جمعی، کسب منابع مالی یک پروژه یا پروژه‌ای جسورانه برای کسب مقدار اندک پول از تعداد زیادی از افراد، از طریق اینترنت است. تامین مالی جمعی جهت تامین سرمایه و حمایت از دو گروه از مردم جایگاهی ویژه‌ای دارد:

  • کارآفرینان و مبتکرانی که تلاش می‌کنند ایده آن‌ها به کسب‌وکاری مناسب تبدیل شود.
  • کسب‌وکارهای کوچکی که سعی می‌کنند خود را حفظ کنند یا رشد کنند.

در محیط‌ های مالی در هر دو مورد فوق افراد با چالش‌های بزرگی مواجه هستند. شرکت‌های نوپا با توجه به عدم اعتبار و تاریخچه عملیاتی و سوابق ثبت‌شده، تامین مالی به شیوه‌های سنتی با دشواری و سختی زیاد همراه است.

کرادفاندینگ چیست؟

کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی، استفاده از مقادیر اندک سرمایه از تعداد زیادی از افراد به‌منظور تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا و پر ریسک تعریف می‌شود. کرادفاندینگ از طریق وب‌سایت‌های ارتباط‌جمعی و وب‌سایت‌های تامین مالی جمعی، دسترسی شبکه‌های گسترده مردم را در ارتباط با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تسهیل می‌کند و فراتر از حلقه تامین مالی سنتی توسط بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر عمل می‌کند.

محدودیت‌های کرادفاندینگ

در ایالات‌متحده، کرادفاندینگ با توجه به مقررات مربوط به تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا، سرمایه‌گذاران مجاز و میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها محدودشده است. همانند محدودیت‌های موجود در سرمایه‌گذاری صندوق‌های پوشش ریسک، این مقررات از سرمایه‌گذاران ساده و غیر ثروتمند محافظت می‌کند تا پس‌انداز خود را در معرض خطر قرار ندهند. زیرا بسیاری از کسب‌وکارهای جدید با خطر شکست و از دست رفتن سرمایه‌گذاران مواجه هستند.

کرادفاندینگ چگونه عمل می‌کند؟

کرادفاندینگ فرصتی برای کارآفرینان در جمع‌آوری صدها یا میلیون‌ها دلار از تعداد زیادی سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری کسب‌وکارشان ایجاد کرده است. کرادفاندینگ یک کمپین (انجمن) برای صاحبان ایده‌ای که به دنبال سرمایه‌گذار هستند، فراهم می‌کند. موجودیت یک کمپین با منابع مالی کارآفرینان آغاز می‌شود و در ادامه با تامین مالی دوستان و خانواده سازندگان همراه می‌شود. در کرادفاندینگ سرمایه‌گذاران می‌توانند فقط با 10 دلار در صدها پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

کرادفاندینگ یک راهکار تامین مالی به‌وسیله جمع‌آوری مقادیر اندک سرمایه از تعداد زیادی از افراد گفته می‌شود. در تامین مالی کسب‌وکارها به‌صورت سنتی، پروژه‌ها به چند سرمایه‌گذار اندک محدودشده است. این رویه به‌وسیله کرادفادینگ تغییریافته است، به‌طوری‌که کارآفرینان با استفاده از سامانه‌های تامین مالی جمعی می‌توانند با هزاران و شاید میلیون‌ها نفر از سرمایه‌گذاران بالقوه در ارتباط باشند. کرادفاندینگ درب‌های سرمایه‌گذاری را گسترده‌تر می‌کند تا سرمایه‌گذاران کوچک بتوانند در کسب‌وکارهای جدید و موردعلاقه‌شان سرمایه‌گذاری کنند. این مقادیر کوچک سرمایه به سرمایه‌گذاری بزرگ متصل می‌شود که می‌تواند سبب تجاری‌سازی کسب‌وکارهای نوپا شود.

کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) جهت تامین سرمایه و حمایت از دو گروه از مردم جایگاهی ویژه‌ای دارد:

  • کارآفرینان و مبتکرانی که تلاش می‌کنند ایده خود را به کسب‌وکاری مناسب تبدیل کنند.
  • کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که سعی در حفظ و توسعه خود دارند.

در هر دو مورد، در محیط‌های مالی با چالش‌های بزرگی مواجه هستند. شرکت‌های نوپا با توجه به عدم اعتبار و تاریخچه عملیاتی و سوابق ثبت‌شده، جهت تامین مالی به شیوه‌های سنتی با دشواری و سختی زیاد مواجه هستند.  علاوه بر این تنها بخش کوچکی از بخش‌های خصوصی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین مالی می‌شوند.

به‌طور مشابه، کسب‌وکارهای کوچک دسترسی محدود به بازار سرمایه ‌دارند و بجای آن بایستی به تامین مالی از طریق بانک تکیه کنند.

عوامل روی آوردن کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به کرادفاندینگ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • محدود بودن تعداد سرمایه‌گذاران
  • محدودیت در میزان سرمایه‌گذاری
  • عدم معافیت و هزینه‌های سنگین ثبت در قانون و مقررات اوراق بهادار

مزایای کرادفاندینگ

جذب سرمایه‌گذاران از طریق کرادفاندینگ آسان‌تر است. در تامین مالی سنتی کارآفرین با یک فرآیند زمان‌بر مواجه است که می‌توان به آن مفهوم چندین راه‌اندازی را اطلاق کرد. در روند ساده تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ)، کارآفرینان یا سازندگان با طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران مواجه خواهند بود.

از طرف دیگر با استفاده از کرادفاندینگ، می‌توان چشم‌انداز بازار کسب‌وکار را بررسی کرد. از آنجائی که بازاریابی بخش بزرگی از بودجه کسب‌وکار را به خود اختصاص می‌دهد، استفاده از سامانه‌های تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) کمترین هزینه ممکن برای گسترش برند کسب‌وکار کارآفرین را به همراه دارد. هنگامی‌که یک کمپین تامین مالی جمعی به‌سرعت فاند می‌شود، این پیام مثبت را به بازار محصول ارسال می‌کند. همین امر سبب افزایش مخاطبین برن می‌شود و به جذب سرمایه‌گذاران اضافی در دوره‌های بعدی تامین مالی کمک می‌کند.

سرمایه‌گذاران چگونه از مزیت‌های کرادفاندینگ بهره مند می‌شوند؟

بسیاری از پروژه‌های تامین مالی جمعی، پاداش محور هستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند در راه‌اندازی محصول جدید مشارکت کنند و هدیه‌ای از این سرمایه‌گذاری دریافت کنند. این هدیه می‌تواند یک نسخه محصول جدید قبل از ورود آن به بازار باشد. به‌طورمعمول در چارچوب تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، سرمایه‌گذاران همانند مشتریان رفتار می‌کنند، زیرا مدل اصلی کسب‌وکار در این سیستم‌عامل ، بر اساس” پیش‌خرید” است. زمانی که سرمایه‌گذار بررسی می‌کند که پروژه‌های پیش‌خرید را تامین مالی کند، رفتار آنلاین آن‌ها همانند مشتریان برای خرید کالا است.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام یکی از انواع کرادفاندینگ است که محبوبیت آن رو به رشد است، به‌طوری‌که شرکت‌ها از این طریق می‌توانند بدون نیاز به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، تامین مالی شوند. در ایران بازار بورس و اوراق بهادار مقررات مربوطه به این مدل تامین مالی را تنظیم کرده است. در چارچوب‌های تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام، سرمایه‌گذاران به طرح برنامه پروژه سازندگان توجه می‌کنند.

رابطه میان کرادفاندینگ (تامین مالی جمعی) و جمع سپاری

کرادفاندینگ نوعی از جمع سپاری است که مشتریان نقش سرمایه‌گذاران را ایفا می‌کنند که یک کانال تامین مالی مؤثر برای دریافت مقدار اندکی سرمایه (مایکروفایننس) از جمعی از سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری‌های متوسط است. جمع سپاری علاوه بر جمع‌آوری ایده‌ها و راه‌حل‌های تجاری خلاق ،می‌تواند از ظرفیت‌های مازاد منابع و مردم از قبیل منابع مالی و پولی استفاده می‌کند.

از طرف دیگر کرادفاندینگ را می‌توان بهترین ترکیب از جمع سپاری و مایکروفایننس دانست که در آن انبوهی از افراد مختلف متعهد می‌شوند تا به پروژه‌های کسب‌وکارهای نوپا را تامین مالی کنند.

هدف جمع سپاری کمک به مردم در اجرای کارهای متنوع با اهرم “جمعیت” است. اما کرادفاندینگ به تکمیل یک نوع کار خاص اشاره می‌کند که تامین مالی با استفاده از جمعی از افراد است.

بااین‌حال کرادفاندینگ و جمع سپاری دو تحول نوآورانه محسوب می‌شوند که با بهره‌گیری از جمعیت بااستعداد یا سرمایه می‌توانند باعث افزایش رشد اقتصادی و افزایش کارآیی شوند و وظایف غیرقابل‌قبول را ممکن سازند.